Stal Nierdzewna AISI 309 – EN 1.4828 X15CrNiSi20-12
Stal nierdzewna 309, znana również jako AISI 309 lub EN 1.4828, to stal wysoce odporna na wysokie temperatury. Charakteryzuje się doskonałą wytrzymałością na utlenianie w warunkach ciągłego narażenia na ciepło.
Skład Chemiczny
- Chrom (Cr): 19-22%
- Nikiel (Ni): 12-15%
- Krzem (Si): 1.5-2.5%
- Węgiel (C): maks. 0,20%
- Mangan (Mn): do 2%
- Fosfor (P): do 0,045%
- Siarka (S): do 0,030%
Dlaczego Stal 309 Jest Wyjątkowa
Znaczna zawartość chromu i niklu w stali 1.4828 sprawia, że jest ona niezwykle odporna na wysokie temperatury oraz utlenianie. Zachowuje swoje właściwości mechaniczne i strukturalne nawet w bardzo wysokich temperaturach. To kluczowe w wielu zastosowaniach przemysłowych.
Historia i Zastosowania
- Historia: Stal 309 opracowano, aby zapewnić lepszą wytrzymałość w wysokich temperaturach w porównaniu do innych stali nierdzewnych.
- Zastosowania: Używa się jej w elementach pieców, palnikach, wymiennikach ciepła oraz innych komponentach, które są narażone na ekstremalnie wysokie temperatury.
Obróbka i Utrzymanie
- Obróbka cieplna i spawalność: Stal AISI 309 można spawać metodami tradycyjnymi dla stali nierdzewnych. Wymaga odpowiednich środków ostrożności ze względu na wysoką zawartość krzemu, która wpływa na płynność materiału podczas spawania.
- Czyszczenie i konserwacja: Regularna konserwacja i kontrola są zalecane, zwłaszcza po ekspozycji na wysokie temperatury i utleniające środowiska. To zapewnia długotrwałą wydajność i ochronę przed korozją.
Stal nierdzewna 309/1.4828 jest doskonałym wyborem dla aplikacji wymagających wyjątkowej odporności na wysokie temperatury i agresywne środowiska. Łączy trwałość i funkcjonalność z wyjątkową wytrzymałością termiczną.
Ciekawostka
Stal nierdzewna AISI 309 znajduje zastosowanie w branży lotniczej, gdzie wykorzystuje się ją do produkcji osłon termicznych. Dzięki wyjątkowej odporności na wysokie temperatury, stal 309 doskonale chroni krytyczne elementy silników lotniczych przed ekstremalnym ciepłem generowanym podczas lotu. Jej zdolność do utrzymania właściwości mechanicznych w wysokich temperaturach sprawia, że jest niezbędnym materiałem w zaawansowanych technologicznie aplikacjach lotniczych.